Perkembangan Khat Kufi
Seiring berjalannya waktu, khat arab semakin banyak diminati oleh para pecinta seni. Bahkan para arsitektur mulai menggunakan khat arab di sebagian besar karyanya. Terutama dekorasi masjid.Dan kali ini, kami akan menjelaskan lagi tentang sejarah khat arab dan para tokohnya yang mana karya-karyanya telah mendunia.
Zaman khat mawzun
Perkembangan khat arab mulai memasuki era kecemerlangan setelah lahirnya islam. Usaha-usaha meningkatkan lagi kesempurnaannya dilakukan dengan menggunakan dua cara yaitu dari segi teknik penulisan dan kedua pula kearah memperelok dan memperkembangkannya sebagai satu unsur asas dalam cabang cabang seni. Perkembangannya begitu menonjol pada masa Umawi. Rupa betuk penulisan yang berkembang luas pada ketika itu ialah tulisan-tulisan yang lurus yang memiliki ujung yang runcing. Kebiasanya rupa bentuk ini dikhususkan untuk penulisan Al Quran Al Karim. Secara am, ia dikenali sebagai Khat Kufi yaitu setelah melalui tahap perkembangnnya di Syam dan kemudiannya di kufah secara khusus. Khat Kufi ini mempunyai banyak ciri sejajar dengan masa dan tempat. Ia menjadi satu nama bagi setiap bentuk-bentuk tulisan yang mempunyai dasar yang ysama dengannya. Dengan ini juga kesenian khat telah mempunyai satu ciri baru dengan perkembangannya bentuk tulisan melengkung yang akan kita bicarakan nanti.![]() |
| khat kufi |
Khat jenis ini pada mulanya dikhususkan untuk penulisan dokumen-dokumen yang tidak penting dalam urusan seharian. Setelah itu ia mendapat ciri keunggulannya yang boleh digunakan dalam urusan resmi dan peting bermula pada zaman Umawi di Syam. Khat ini digunakan oleh juru tulis yang diarahkan mencatat dan menyunting surat-surat penting dalam system perjabatan. Ia juga digunakan oleh para karyawan, penerjemah dan penyalin yang bergiat dalam gerakan penyusunan dan penterjemahan. Yang cepat sekali merebak dan mendapat sambutan.
Tokoh seni khat terawal yang disebutkan oleh sumber-sumber rujukan dalam bidang ini ialah Khalid bin Abu Al-Hayyaj. Kemasyhurannya meliputi dua zaman yaitu zaman khalifah Ali r.a dan zaman Umawi . Tokoh ini menulis di dinding yang mengarah ke kiblat dalam mesjid nabi di Madinah sebanyak 24 surah yang merangkumi 93 ayat Al-Quran bermula dari surah Asy Syams hinggalah ke penamat Al-Quran. Tulisan ini ditulis oleh beliau sendiri dengan menggunakan dakwah emas.
Zaman khat mansub
Khat Mansub menempati tempat khat asli dan Mawzun yaitu khat yang rupa bentuk hurufnya sama ada yang tunggal atau bersambung, berkait dengan saiz menurut dengan asas-asas dan ukuran-ukuran teknikal yang ditetapkan oleh Ibn Muqillah menjadi penunjuk bagi perjalanan perkembangan khat seterusnya. Dikatakan beliau meninggalkan ribuan kertas yang ditulis dengan tangannya. Pada masa itu beliau menulis dua mushaf. Satu berada di Ashbili dan yang satu lagi disimpan di perpustakaan Baha’ Al Dawlah Al Buwaihi (zaman pemerintahan 379-403H) di Syiraz. Ibn Al-Bawwab yang dianggap tokoh peringkat kedua di sekolah Ibn Muqillah. Apa yang dapat difahami, saudara Ibn Muqillah yaitu Abu Abdullah sangat menitik beratkan Khat Nasakh melebihi orang lain, sementara beliau sendiri Ibn Muqillah menitikberatkan khat Al-Raqa’ dan At-Taqwi.Bagaimana dengan kalian?


0 comments: